Search This Blog

www.emporiumbrands.com

www.emporiumbrands.com
fashion blog, bazaar and boutique

28 February, 2011

Šéfredaktorky svetového štýlu

Asi každá z náš počula o takzvanej „biblii módy“, o neprekonateľnom časopise Vogue. Vogue je svetoznámym sprievodcom pre ženy, ktoré sledujú štýl, módu a umenie. Vogue slúži ako nenahraditelný informátor pre ženu, ktorá ja úspešná, vie, čo chce a potrebuje sa rýchlo a jednoducho dozvedieť, čo je práve „in“ vo svete umenia, oblečenia, šperkov alebo topánok.
Časopis vychádza každý mesiac v osemnástich národných a jednom regionálnom vydaní. Asi najvplyvnejšie vydania sú americké, francúzske a talianske. Rovnako vplyvné sú aj ich šéfredaktorky. Anna Wintour, Carine Roitfeld a Franca Sozzani. Tieto tri levice módneho sveta sa počas rokov stali rovnako neoddeliteľnou súčasťou módneho biznisu, ako sú topánky od Manola Blahnika neoddeliteľné od Carrie Bradshaw.


Kráľovná kožušín alebo nosí diabol naozaj Pradu?

Anna Wintour, šéfredaktorka amerického vydania časopisu Vogue, je kritikmi neobľúbená hneď pre niekoľko vecí. Favorizuje elitizmus, pravé kožušiny a ak niekoho pošle do módnej nemilosti, už ho nezachráni naozaj nič. Cesta Anny Wintour k šéfovaniu amerického Vogue nebola práve ľahká. Táto priamočiara a sebavedomá lady začínala v Londýne ako asistentka v Harper's Bazaar. Počas tohto obdobia nadviazala mnoho dôležitých kontaktov. Jedným z nich bola aj spolupráca so svetoznámym fotografom Helmutom Newtonom. Práve kontroverzné módne editoriály s Newtonom nakoniec viedli k jej odchodu z časopisu a presťahovaniu sa do New Yorku. V New Yorku ju jej kontroverzné stylingy pripravili o prácu v americkom vydaní toho istého časopisu. Potom nasledovala práca pre pánsky magazín Savvy a neskôr pre časopis New York. Počas práce pre New York Anna prišla s myšlienkou dosadzovať na titulky časopisu známe osobnosti. Už vtedy pochopila, čo predáva. Keď ju v roku 1983 vydavateľ časopisu Vogue konečne zamestnal v britskom vydaní magazínu, mala Anna už jasnú predstavu o čitateľke, ktorú chcela prostredníctvom časopisu osloviť. Tvrdila, že žena osemdesiatych rokov sa zaujíma o biznis, peniaze, prácu a nemá čas nakupovať. Potrebuje mať teda dostatok informácií o tom, čo je „in“ vo svete módy a kultúry. Po hŕstke ďalších zamestnaní v iných časopisoch sa Wintour v roku 1988 konečne podarilo dostať na vytúžený post šéfredaktorky amerického vydania Vogue. Ako šéfredaktorka dosiahla priam revolučné zmeny. Okrem toho, že preriedila zamestnancov, zmenila štýl celého časopisu. Mimochodom, bola to práve ona, ktorá začala kombinovať „lacné“ džínsy s topmi od svetových módnych návrhárov. Wintour stála aj pri zakladaní Teen Vogue, Vogue Living a Men Vogue.
Anna Wintour sa počas rokov stala neoddeliteľnou súčasťou svetových dní módy. Vždy štýlovo oblečená a s nasadenými tmavými slnečnými okuliarmi sleduje najnovšie kolekcie módnych návrhárov. O slnečných okuliaroch Anny Wintour, rovnako ako aj o samotnej nositeľke, kolujú rôzne fámy. Vraj okuliare nosí, aby zakryla svoje dojmy z prehliadky. Iní tvrdia, že sa za tým skrýva jej poškodenie zraku.
Anna je úspešná žena, ktorá reprezentuje ženskú módu vo svete mužského biznisu. Vraví sa, že je tvrdá na svojich zamestnancov, potrpí si na štíhlych ľudí (vraj všetci zamestnanci Vogue sú extrémne chudí) a ešte nikdy nepovolila reklamu ochrancom zvierat na stránke časopisu, ktorému tak úspešné šéfuje viac než desaťročie. Skrátka, je to diabol, ktorý nosí pravú kožušinu, Pradu, slnečné okuliare a charakteristický účes „bob“, ktorý je jej súčasťou už štrnásť rokov. Anna Wintour je len jedna. Diabolská, tajomná a vo svete módy jednoznačne bezkonkurenčná.





Nenápadná Francúzka

Súčasná šéfredaktorka francúzskeho Vogue, Carine Roitfeld, pochádza z umeleckej rodiny. Jej otec bol známy režisér Jacques Roitfeld, ktorý tvoril v Berlíne a neskôr v Paríži, kde stretol aj Carininu mamu. Carine vyrastala v prostredí francúzskej buržoázie, obklopená šarmom svojej matky, ktorú opisuje ako klasickú francúzsku dámu. Jej kariéra vo svete módneho biznisu začala, keď ju ako štrnásťročnú na ulici oslovil módny skaut a Carine chvíľu pracovala ako modelka. Neskôr sa mladá Carine Roitfeld zamestnala ako redaktorka a štylistka pre francúzske vydanie časopisu Elle. Počas práce pre Elle spoznala dnes už svetoznámeho fotografa Maria Testina. Ich spolupráca, ktorá začala v roku 1990, priniesla módnemu svetu úžasné módne fotografie.
Carine tiež pracovala ako konzultantka pre významných módnych návrhárov ako Yves Saint Laurent, Tom Ford Gucci, Missoni či Calvin Klein. Napokon bola v roku 2001 vydavateľom Vogue navrhnutá na pozíciu šéfredaktorky časopisu a na tejto pozícii pracuje úspešne dodnes. Táto vzhľadom veľmi jemná žena šéfuje časopisu, ktorý je na čele módnych magazínov v krajine, z ktorej pochádza svetová módna špička. Carine tiež pomáhala vytvárať profily značkám ako Gucci alebo Calvin Klein. Najznámejšia je asi kampaň pre Gucciho z roku 1990, ktorá je doteraz označovaná za extrémne sexy. Na tejto kampani spolupracovala s vtedajším návrhárom Gucci Tomom Fordom a už spomínaným Máriom Testinom. Prácu pre Gucciho Carine opisuje ako veľmi šťastné a úspešné pracovné obdobie, kedy spolu s Testinom a Fordom vytvárali imidž sexuality, ktorý sa stal pre značku Gucci poznávacím znamením.
Čo sa štýlu tyká, tak ako je pre Annu Wintour charakteristický účes „bob“, tak je pre Carine už roky charakteristické hrubé obočie. Zo zjavne neupraveného obočia spravila táto žena módnu vychytávku, ktorú dnes nasledujú mnohí svetoví vizážisti. Carine má krásnu štíhlu postavu a v obliekaní nezaprie vplyv francúzskej elegancie. V móde udáva smer nasledovaním klasickej francúzskej jednoduchosti a šarmu.
Na rozdiel od šéfky amerického vydania Vogue má Carine vo svete módneho biznisu oveľa lepší imidž. Módni novinári, blogeri, stylisti aj návrhári ju opisujú ako usmievavú a priateľskú. Carine Roitfeld ešte stále osobne vytvára stylingy pre Vogue a na rozdiel od Anny Wintour, ktorá verí v komerčnú silu celebrít, dosadzuje na titulky známe modelky. Vďaka nej nikdy vo francúzskom Vogue neuvidíte fotky, ktoré evokujú násilie a zobrazujú cigarety. Sama je nefajčiarkou a tvrdí, že k pekným šatám a drahej kabelke sa cigareta nehodí. Skrátka, táto „šik“ dáma vie, čo je elegancia a štýl a svojmu malému Parížu, ako Vogue nazýva, vládne posledných desať rokov viac než dokonalo.


Módna umelkyňa


Franca Sozzani stojí na čele talianskeho vydania časopisu Vogue už dvadsaťdva rokov, presnejšie od roku 1988. Prednedávnom prevzala vedenie pánskeho L‘Uomo Vogue, ktorý dokonale zmenila práve tým, že odviedla pozornosť od prezentácie mužských modelov smerom k publikovaniu informácií, ktoré muži v časopisoch vyhľadávajú. Franca je známa osobnosť módneho biznisu a okrem práce šéfredaktorky pre jedno z najväčších vydavateľstiev vo svete, sa tiež autorsky podieľala na mnohých knihách o fotografii, umení, móde a dizajne. Spoločne s vydavateľstvom Conde Nast, ktoré vydáva aj Vogue, Franca založila neziskovú organizáciu Child Priority, ktorá umožňuje umelecky nadaným deťom v núdzi študovať a tiež im pomáha nájsť pracovné príležitosti. Popri autorskej tvorbe, charite a poste šéfredaktorky talianskych vydaní dámskeho a pánskeho Vogue, stíha Franca Sozzani aj prácu kurátorky. Otvárala mnohé svetoznáme výstavy ako napríklad Retrospektíva: 30 rokov talianskeho Vogue. Táto úspešná žena za svoju prácu a prínos kultúre Talianska dostala tiež mnoho ocenení, vrátane prestížnej ceny „La Lupa“ od mesta Rím.
Kariéra Franci Sozzani začínala koncom sedemdesiatych rokov v magazíne Lei a pokračovala v pánskej verzii Per Lui. Franca, podobne ako jej súčasníčky z USA a Francúzka, tiež spolupracovala s viacerými svetoznámymi fotografmi ako napríklad Peter Lindbergh a Bruce Weber. Známi fotografi si prácu s ňou cenia, pretože im dáva možnosť prejaviť sa a popustiť uzdu fantázii. Franca je známa svojimi dlhými vlnitými blond vlasmi, dievčenským úsmevom a eleganciou, ktorú podčiarkuje nosením poväčšine čiernej farby.
O talianskom Vogue sa hovorí ako o „biblii štýlu“, zatiaľ čo ten americký vyjadruje obraz ženy, ktorá je majetná a stotožňuje sa so svetom celebrít. Francúzsky vyjadruje šarm a eleganciu a taliansky, na čele s Francou Sozzani, je jednotka v umeleckom poňatí módy a štýlu.




Dračice vo svete módy

Každá z nich je unikátna a úplne rozdielna. Roky pracujú na čele národných vydaní časopisov určujúcich štýl a svetové smerovanie módneho biznisu, vrátané trendov, umenia či populárnej módnej fotografie. Sú to silné ženy, ktoré si tvrdou prácou vydobyli významné posty v mužskom svete biznisu. Či už je to diabolská Anna Wintour, bez ktorej sa nezaobíde ani jeden newyorský týždeň módy, či štýlová a charizmatická Carine Roitfeld, alebo umelecky založená Franca Sozzani. Pri týchto dámach máme o poriadny kus módneho umenia postarané. Tieto šéfredaktorky svetového štýlu totiž prostredníctvom Vogue posledné desaťročie určujú trendy v najvyššej móde. Móde, ktorá je o umení, štýle, glamoure, fantázii a elegancii. Či už je to vydanie talianske, francúzske alebo americké, časopis Vogue a jeho prvé dámy majú nenahraditeľnú úlohu v našich módnych životoch.

No comments:

Post a Comment