Search This Blog

www.emporiumbrands.com

www.emporiumbrands.com
fashion blog, bazaar and boutique

28 February, 2011

Novodobý dandy




Oscar Wilde: „Jediné, čo je horšie ako keď sa o človeku hovorí, je, keď sa o ňom nehovorí vôbec.“

Muži 21. storočia sa chcú páčiť, chcú byť obdivovaní a túžia byť krásni. Používajú kozmetiku, sledujú módne trendy, skrátka, starajú sa o svoj výzor mnohokrát viac ako my, ženy. Tento trend mužskej krásy spôsobil, že pestovaný zovňajšok je očakávaný v rovnakej miere u mužov ako u žien. Otázkou je, či sa novodobý dandy nestará o svoj vzhľad až príliš a tak nerúca maskulinitu patriacu mužskému pohlaviu a neukrajuje nám, ženám, z rodovo prirodzenej ženskosti.
Skúsme sa teda na to pozrieť a predstavme si napríklad takú typickú návštevu baru po práci s kamarátkami. Kam sa obzriete, vidíte upravených mužov s dokonale zladenými a do detailov prešpekulovanými outfitmi, ktorí voňajú ako po dlhej návšteve v kvalitnej parfumérii. Pre niekoho zvodné a sexy, pre iné dámy hrôza a strach. Čo keď ten fešák strávil v kúpeľni prípravou na večer viac času ako ja?
Áno, muži sa chcú tiež pekne obliekať, voňať a páčiť sa. Nie je to však nič nové, už odpradávna muži používali krásu na to, aby sa dostali do spoločenského povedomia.
Je teda novodobý Dandy postrachom ženskej identity alebo prirodzený atribút dnešného muža? Mala by spoločnosťou vyžadovaná prílišná mužská upravenosť byť pre nás hrozbou? Hoci mužská fascinácia vzhľadom je ušľachtilá, stojí možno za zamyslenie, či nesúvisí s dnešným zvýšeným počtom emancipovaných žien a naopak veľmi zúženým počtom mladých mužov, pre ktorých slovo gentleman ostalo len blednúcim výrazom zo starého slovníka.




Dandy 18. storočia alebo jablko nepadá ďaleko od stromu

Slovo dandy pochádza z konca 18. storočia z Veľkej Británie. Dandy boli nazývaní muži, ktorí kládli silný dôraz na svoj výzor, správanie. V skratke, fešáci, ktorí chceli patriť do vyššej spoločnosti. Muži, ktorí patrili do tejto skupiny, boli väčšinou z nižších a stredných sociálnych vrstiev a práve starostlivosťou o svoj výzor chceli dosiahnuť akceptáciu a spoločenský vplyv. Predstavitelia britských dandy tvrdili, že materiálne veci nie sú pre nich dôležité, ale využívajú ich ako spôsob dostať sa cez kultivované správanie a dokonalý vzhľad medzi takzvanú smotánku. Pravdou však ostáva, že aj napriek úctyhodným morálnym predsavzatiam bol hlavným cieľom týchto buržoáznych gentlemanov upravený zovňajšok a akési predstieranie správania, ktoré im nebolo spoločensky prirodzené. Ich vonkajšia stránka a upravenosť boli súčasťou kultivovaného imidžu gavaliera, ktorým vplyvnejšie kruhy dobývali. Boli to takí predchodcovia dnešných takzvaných „metrosexuálov“, ktorí sa určite neriadili heslom „nesúď knihu podľa obalu”. Dandy 18. storočia boli ušľachtilí a nesmierne zdvorilí, ale len na pohľad. Za škrupinkou dokonale upraveného muža sa často schovávali prehnané ambície dostať sa medzi spoločenskú elitu. Nemôžem si pomôcť, ale pred očami mám dnešných mladých mužov, pre ktorých sú značkové hodinky a najnovší model mobilného telefónu dôležitejšie ako morálka alebo duchovná vyspelosť. Žeby dandy 18. storočia neprestajne prebýval vo vodách doby súčasnej?


Dandy dnes
Dandy začal svoju púť imidžového gentlemana v 18. storočí a dnes už s istotou vieme povedať, že úspešne prežíva až dodnes. Muži, ktorí sa o seba starajú, zažívajú v súčasnej dobe veľký boom, dokonca ich nazývame celebritami či módnymi ikonami. Zoberme si takého Davida Beckhama, Kanye Westa či Marca Jacobsa. Z našich končín nám môžu byť príkladom členovia slovenskej futbalovej reprezentácie, vari najznámejší asi Filip Šebo, alebo momentálna moderátorská hviezda, Sajfa. Títo muži sú známi svojím hlbokým záujmom o módu, trendy, kozmetiku, skrátka všetko, čo bezpodmienečne dobíja titulky lifestylových a módnych časopisov. Ich posadnutosť výzorom zašla tak ďaleko, že tí zahraniční majú vlastné kolekcie oblečenia, parfumy, kozmetiku a pravidelne radia mužom, ako byť v súlade s módnym poriadkom. V našich končinách sa to prejavuje výzorom dokonale upraveným pravidelnou návštevou kozmetiky alebo kaderníka. V mnohých prípadoch začínajú naši slovenskí dandy používať dokonca mejkap a púdre. Na jednej strane hrozivé a predsa pre mnohé ženy atraktívne. Dokonca sa títo muži stali našou každodennou inšpiráciou. Sledujeme bulvár, módne časopisy, chceme vedieť, čo si novodobí dandy obliekajú a akú kozmetiku používajú. Táto fascinácia vzhľadom, onehdy charakteristická pre ženské pohlavie, dobýva titulky médií a presviedča tých zainteresovaných, že vzhľad je dôležitý. Tento dôraz spoločnosti na dokonale upravený mužský zovňajšok má určite podstatný vplyv aj na súčasné ženské správanie. Ženy sú nielenže viac-menej nútené byť emancipované, mnohé dokonca považujú za správne vyberať si partnera na základe oblečenia a značky auta. Povrchné, ale reálne. Novodobý dandy sa stal súčasťou mestských ulíc a výstrahou pre všetkých, ktorí veria, že imidž a oblečenie sa v charakteristike osobnosti nachádzajú na posledných miestach.


História a súčasnosť alebo všetkého priveľa škodí
Po Slovensku behajú stovky Beckhamov, Jacobsov, Westov, Šebov a Sajfov. Chlapi prišli na to, že tie fľaštičky od kremíkov nie sú len úchylka ženského pohlavia na malé nádobky, ale obsahujú aj zázračné elixíry príťažlivosti. Naši chlapi sa prebrali a začali o seba dbať. Niektorí viac, niektorí ešte viacej a niektorí ostali posadnutí. Predstavte si napríklad známeho kaderníka, ktorý neskrýva svoju orientáciu. Objaví sa na party, je zjavné, že strávil hodiny v soláriu, má na sebe dokonca rúž a umelé mihalnice. Opakujem, stále sa rozprávame o mužovi a nie o modelke na najnovší skrášľovací salón. Ak som vás ešte stále nepresvedčila, poobzerajte sa vo svojom okolí. Muži sú upravení, majú dokonale nastylované vlasy a ak sa spýtate, s prehľadom vám odpovedia, že farba košele, ktorú majú pravé na sebe, je posledný trend. Zaujímajú sa o oblečenie, parfumy či kozmetické prípravky. Už dávno nie je ich jediným „skrášľovacím prehreškom“ deodorant a zubná pasta. Veď skontrolujte toho svojho, pekne mu len zrátajte tie fľaštičky a tégliky. Skúste zistiť, či náhodou nevie vymenovať kľúčové farby tejto módnej sezóny a neposudzuje svojich kolegov na základe modelu nohavíc, ktorý zvolili na firemný večierok.
Je isté, že dnešní muži sa chcú páčiť. Rovnako ako my, ženy, podliehajú trendom, mediálnym výzvam, nechávajú sa inšpirovať vonkajším svetom. Treba sa však opýtať, kde presne sa nachádza tá deliaca čiara, kedy sa z muža s primeranou starostlivosťou o svoj zovňajšok stáva namaľovaná bábka. Kedy ten náš chlap prestáva byť imidžový a začína byť komický a umelý?
Vyzerá to tak, že súčasný dandy pri večnom prahnutí za dokonalým imidžom úplne stratil pojem o skutočných hodnotách a súdi ľudí iba podľa ich zovňajšku. Slovenskí Beckhamovia teda dokazujú, že povrchnosť sa teraz nosí a spoločnosť ich akceptáciou potvrdzuje, že afekty a zženštenosť môžu priniesť mužom veľkú slávu. Vkus a estetika idú mnohokrát bokom a materiálnosť, ktorej sa britskí dandy tak štítili, dostáva nové rozmery. Napadá mi len staré dobré porekadlo - všetkého veľa škodí - a rozmýšľam, či muž, ktorého život sa točí okolo vonkajšej krásy, ešte dokáže oceniť charakter.


Otázka vkusu alebo pozor, dámy, dandy faktor vyhráva?!
V prvom rade, koľko ľudí, toľko chutí. Niektoré z nás milujú mužove neoholené strnisko a dva dni nevymenené tričko so zamasteným fľakom a druhé sa zas tešia z toho, že so svojím chlapom sledujú najnovšiu prehliadku Marca Jacobsa a diskutujú o tom, či mu k očiam ide viac modrá alebo zelená. Spoločnosť nám ponúka kvantum informácií a možností výberu, tak ako v nakupovaní, tak aj v starostlivosti o seba. Pánske magazíny dobiehajú počtom tie ženské, kozmetické firmy sa pretekajú v pánskych líniách svojich produktov. Je teda asi celkom prirodzené, keď tieto návnady modernej doby predsa len lapia tie svoje mušky.
Mnohým z nás možno napadne, že aj medzi ženami sú „umele bábiky“, ktoré majú na sebe odskúšané asi všetky kozmetické trendy a riadia sa heslom „čím viac, tým lepšie“, a taktiež tie, ktoré sa o seba starajú s primeranosťou a vkusom. Áno, ale stále sa rozprávame o ženách, teda nežnom pohlaví, ktoré prirodzene bývalo symbolom osobnej starostlivosti. Nikto netvrdí, že muži by sa o seba nemali starať vôbec a radšej pestovať imidž páchnuceho hulváta. Je však rozdiel medzi vkusom, zvýšeným záujmom o módne alebo kozmetické značky a prehnaným „dandy” faktorom. Keď nám muži zoberú našu žensky prirodzenú fascináciu vzhľadom a začnú kontrolovať svoj vonkajšok, čo nám ostane? Emancipácia, teda výmena pokazenej pneumatiky, fajčenie cigár alebo oprava pokazenej práčky. Dámy, pozor! Strážte si svoje tégliky od mejkapov, kremíkov a voňavých masiek na tvár. Dajte pozor, aby muž, ktorého skryto obdivujete, nelipol na vzhľade viac ako vy. Taký muž totiž nevydrží tie ťažké časy, keď vaším jediným prehreškom bude vyťahané tričko a neparfumovaný telový krém.

Novodobý dandy
Novodobý dandy stojí niekde opodiaľ, sleduje a vyberá si. Vyberá si na základe módy, trendov a vkusu. Zaujíma sa o naše ženské povrchné malichernosti a nehľadá hlbšie. Len pozor, aby ho viac ako vaša vnútorná krása nezaujímalo to, akú značku a strih šatov by ste mali nosiť. Nie nadarmo sa hovorí, že vnútorná krása je najdôležitejšia. Vie to však aj novodobý dandy?

Móde zdar, dámy (a páni)!

No comments:

Post a Comment